پرز فرش و روش های برطرف کردن آن

یکی از مواردی که همیشه بعد از خرید یک فرش نو با آن مواجه می شویم پرزهای آن است که معمولا راه راحتی برای برطرف کردن آن وجود ندارد .

همه به وضوح میدانیم که فرشهای اکریلیک بخاطر کیفیت نخ های به کار رفته مورد توجه زیادی قرار گرفته و فروش زیادی دارد. اما بخاطر همین نخ ها بعضا پرزهای بیشتری دارد و مسئله ای که باعث تشدید این پرزها می شود این است که :

  • در حین تولید فرش الیاف آن از مقدار مناسبی روغن و آب استفاده نشده یا دستگاه به خوبی تنظیم نشده و همچنین تثبیت کننده حرارتی به درستی استفاده نشده است تا حجم این پرزها کمتر شود
  • آهان برای حفظ استحکام خواب فرش در آن استفاده می شود اما بعضی الیاف بلندتر از باقی بوده و مهار نمی شوند. که به همین دلیل و همینطور پا خوردن فرش پرزها بیشتر می شود .
  • این نکته را هم یادآور می شویم که یک فرش که تمامی موارد فوق در آن رعایت شده باشد پرز می دهد. و در رنگ های تیره این پرز بیشتر است اما بین یک تا سه هفته این پرزها باید از بین بروند .

در آخر باید عنوان کنیم که یکی از نشانه های کیفیت بالای فرش پرز آن است. اما خوب این پرز مشکل ساز است و باید صبوری کرد تا برطرف شود. در واقع میزان پرز فرش رابطه مستقیمی با کیفیت آن دارد .

روش های برطرف کردن پرز فرش

  • یکی از روش های سنتی و صد البته پر کاربرد برای رهایی از پرزها این است که فرش را با استفاده از جاروی دستی جارو کنیم . حتی اگر کمی جارو را با آب مرطوب کنیم اثر آن بیشتر خواهد شد. البته بعضی با استفاده از جارو برقی نیز این کار را انجام میدهند که خوب به طبع اثر جاروی دستی را نخواهد داشت و زمان بیشتر طول خواهد کشید تا پرزها برطرف شود.
  • استفاده از فرچه هم کاربرد دارد اما حتما باید آن را مرطوب کنیم .
  • کیسه های مورد استفاده در حمام و دستمال مرطوب هم می توان استفاده کرد اما باید در جهت خواب فرش بکشیم تا پرز بیشتر جمع کند.

در نهایت با استفاده از هریک از موارد فوق پرزهای فرش که گفتیم نشانه کیفیت بالای فرش ما است برطرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *