شتسشوی فرش دستباف

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی حریر تهران شرایط خاصی دارد که برخی از آن هارا در ادامه برای شما بازگو می کنم ، برای اینکه در هنگام شستشوی فرش دستباف به فرش آسیب نرسد بهتر است که به صورت ذیل عمل کنیم

غبارگیری: این عمل بیشتر در مورد فرشهای کارکرده انجام می گیرد درغبارگیری از دستگاههای مکانیکی استفاده میشود. میزان دور برس غلتکی که عمل ضربه زدن را انجام می دهد بسته به میزان فرسودگی وهمچنین ضخامت فرشها تنظیم می شود.عدم دقت در تنظیم دستگاه باعث پارگی فرش خواهد شد.

شستشن فرش دستباف به صورت سنتی : برای زدودن غبار از چوب استفاده می شود . پس از چوبزنی توسط جاروی زبر جارو می شود روش دیگراستفاده از دستگاههای مکنده است که میزان مکش هوا بایستی تنظیم شود.

بازرسی: از مهمترین نکات در مقدمات شستشوبازرسی است . فرش قبل از شستشو ازنظر میزان پوسیدگی وجود سوراخ ولکه ونوع گلیم بافی وریشه ها کنترل شود بطوریکه ریشه هاقبل از شستشو از هم باز شود.

رفوکاری:درصورت وجودسوراخ درفرش قبل از شروع عملیات شستشو بایستی رفوکاری وترمیم شود.

لکه گیری:بعد از رفوکردن عمل لکه گیری بایستی انجام گیرد.

در شستن فرش توجه به نکات زیرضروری است:

۱- شستن فرش دستباف باید روی زمین سخت انجام گیرد.

۲- برای شستن فرش ازدمای معمولی آب استفاده شود.

۳- مواد لازم برای شستشو ، موادشوینده مخصوص فرش بوده وبرای جلوگیری از قلیایی شدن محیط کنترل می شود. (برای لکه گیری وشستشونبایدازموادقلیایی کربنات دوسود وسودسوزآوراستفاده کرد ضمنا غلظت هیدروسولفیت بایستی کنترل شود).

۴- پساب خروجی بعد از آبکشی باید خنثی باشد در صورت خنثی نبودن احتمال بروز آسیب هایی درفرش وجوددارد برای خنثی نمودن ازآب و اسید ۱ تا ۲ درصد استفاده می شود.

۵- عملیات آبگیری درنورغیرمستقیم خورشید انجام گیردوفرش مرطوب درمعرض هوا آویزان گردد.

۶- درصورتیکه عملیات آبکشی بدرستی انجام نشود به هنگام آویزان شدن آب درقسمت انتهایی فرش جمع شده وباعث زردی وپوسیدگی قسمت تحتانی فرش خواهد شد.

۷- به هنگام خشک کردن فرش دما نباید از ۴۰ درجه سانتیگراد بالاتر رود.

۸- استفاده از مواد نرم کننده باعث ایجاد نرمی در سطح فرش خواهدشد.

۹- بعد از شستشوی فرش دستباف در صورت ایجاد کجی ، فرش بایستی توسط دارکش های باتجربه دارکشی گردد.

۱۰- بعد از دارکشی فرش باید از نظر کناره ها و ریشه ها گلیم بافی و شیرازه بازدید شود و در صورت وجود نواقص ناشی از شستشو ترمیم شود.

۱۱- برای ترمیم رنگ نباید گلهاوکناره های فرش را رنگ کرد چون این رنگها درداخل الیاف نفوذ نمی کنند و در اولین شستشو از بین خواهند رفت وباعث پخش رنگ به سایر نقاط خواهندشد.

۱۲- برای ایجاد یکنواختی درسطح فرش بعد ازشستشو فرش باتراش کمی پرداخت می شود این عمل بااستفاده از دستگاه پرداخت زنی انجام می گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *